Katia & Marielle Labèque (c) Umberto Nicoletti

Helsingin kaupunginorkesteri ja pianoduo Katia ja Marielle Labèque esittävät Novan avajaisiltana uutta ja upeaa musiikkia. The National -yhtyeen kitaristi Bryce Dessner on säveltänyt pianokonserttonsa illan solistikaksikolle. Ensimmäistä kertaa Suomessa kuullaan myös Metacosmos, tilausteos New York Philharmonicille sekä rytmikäs De Snelheid. Jay Schwartzin Delta huipentaa illan.

Musica novan taiteellinen johtaja André de Ridder kuvailee konserttia:

”Festivaalin avajaisilta tarjoaa monivivahteisen sekoituksen nykymusiikin eri tyylejä. Konsertissa esitetään teoksia kahdelta amerikkalaiselta säveltäjältä, jotka ovat eläneet ja opiskelleet merkittäviä aikoja Euroopassa: Jay Schwartz Saksassa, Bryce Dessner Ranskassa. Dessner, joka tunnetaan myös työstään amerik- kalaisen vaihtoehtorockyhtye The Nationalin riveissä, on yksi festivaalimme residenssisäveltäjistä. Häntä voisi kutsua uuden sukupolven ’amerikkalaiseksi Pariisissa’. Hän opiskeli Pariisissa klassista kitaraa ja sävellystä ja tapasi Labèquen sisarukset muutettuaan takaisin kaupunkiin vuonna 2015. Hän kirjoitti konsertissa kuultavan kaksoiskonserttonsa varta vasten näille tuotteliaille solisteille. 

Islantilainen säveltäjä Anna Thorvaldsdottir puolestaan sai läpimurtonsa orkesterisäveltäjänä Yhdysvalloissa, erityisesti New Yorkin ja Los Angelesin filharmonikoiden kanssa. Kuten säveltäjän tuoreimman teoksen nimi, Metacosmos, vihjaa, hänen musiikkinsa nousee usein äänellisten sfäärien yläpuolelle tai rakentuu niiden päälle. Sävelet ulottuvat (länsimaisen klassisen) musiikin perinteisten formaattien ja konseptien tuolle puolen. 

Hollantilaisen Louis Andriessenin De Snelheidin myötä esittelemme ensimmäistä kertaa Suomessa tämän Euroopan kenties omaperäisimmän ’minimalistisen’ säveltäjän tuotantoa. Andriessen on omaksunut vaikutteensa ja muokannut genrestä oman, miltei poliittisen versionsa. Kiihtyvää nopeutta ja rytmisyyttä tutkiva De Snelheid on tyylisuuntansa edustajana hänen erityislaatuisin orkesteriteoksensa. Se on Tapaus. Ajatus itseään takaa-ajavasta ’heilurista’, joka on aikaan perustuva, tulee uudelleen esiin illan viimeisessä teoksessa, Jay Schwartzin Deltassa, joskin tällä kertaa kertakaikkisen kosmisena heilurina.”