Suomalainen barokkiorkesteri (c) Jaakko Paarvala

Uuden musiikin esittäminen vanhoilla soittimilla on ollut osa Suomalaisen barokkiorkesterin toimintaa jo vuosia, ja orkesteri on myös itse tilannut lukuisia teoksia. Nyt FiBOn kotisalissa kuullaan ensimmäinen kokonaan elävien säveltäjien teoksista koostuva konsertti.

Mutta missä on menneisyyden ja nykyisyyden raja? Välimatka on joskus hiuksenhieno. Tuttuakin tutummasta Vivaldin Neljästä vuodenajastakuullaan Max Richterin vuonna 2012 kantaesitetty Four Seasons Recomposed -teos. Sen uudelleenväritetyt harmoniapohjat ja elektronisia sointimattoja muistuttavat pinnat synnyttävät korviahivelevää ambient-Vivaldia.

FiBOn kesällä 2018 kantaesittämä Sarah Nemtsovin ”beyond its simple space” perustuu Robert Creeleyn Helsinki-aiheiseen runoon. Tekstin meditatiivista arkirealismia heijasteleva teos vie barokkisoittimet keskelle nykymusiikin keinovaroja, laajennettuja soittotapoja ja elektronista efektointia. Lisäksi kuullaan barokkisoitinten hienovaraista sointimaailmaa luotaavia kamariteoksia pohjoismaisilta Anna Thorvaldsdottirilta ja Jesper Nordinilta.