Thierry Escaich: Improvisaatiokonsertti

Tapahtuman esittely

Pariisin Notre-Damen urkuri Thierry Escaich (*1965) on kysytyimpiä ranskalaisia urkuri-säveltäjä-improvisoijia maailmalla. Musica novassa Thierryltä kuullaan improvisaatiota Musiikkitalon uusilla Rieger-uruilla, joiden ainutlaatuiset ominaisuudet tarjoavat urkurille kiehtovia nykymusiikin ilmaisumahdollisuuksia. 

Maurice Duruflén jalanjäljissä Pariisin Saint-Etienne-du-Mont-kirkon urkurina vuodesta 1997 seurannut Escaich on ranskalaisen improvisaatiokoulun lähettiläs kiertäen maailmaa huippuorkestereiden solistina ja yhdistellen resitaaleissaan sekä perinteistä ohjelmistoa että improvisaatiota. Escaich toimii lisäksi sävellyksen ja improvisaation professorina Pariisin konservatoriossa.

Escaich aloitti urkujen soiton jo lapsena, mutta vieraili myös harmonikan maailmassa teini-ikäiseksi asti. Hänen työssään kuuluukin kiinnostus lukuisia musiikin ja taiteenlajeja kohtaan, joka ilmenee eklektisenä taiteellisena vapautena. Escaichin laajaan teosluetteloon lukeutuu niin urkuohjelmistoa, oopperoita ja konserttoja kuin tangoja ja muita tansseja sekä balettimusiikkia. Hänen tuotantoaan kuullaan säännöllisesti eurooppalaisten huippuorkestereiden ja -kamariyhtyeiden ohjelmistossa. Improvisoijan sydäntä lähellä ovat myös vanhat mykkäelokuvat.

Siinä missä nykymusiikki vie klassista eteenpäin, sen sanoman täytyy Eschaich’n mukaan olla vaivatta ymmärrettävissä. Hänen panoksensa säveltaiteen parissa on noteerattu viidesti Ranskan musiikkiteollisuuden Victoires de la Musique -tunnustuksin sekä lukuisin levytyspalkinnoin.

Ohjelma:

Improvisoitu alkusoitto

Parafraasi Ramus virens olivarum -melodian pohjalta

Sinfoninen runo Kaija Saariahon teemojen pohjalta

Preludi ja fuuga Lampaanpolskan pohjalta

Neljä kaupunkikuvaa
New York
Wien
Pietari
Pariisi

Osa improvisaatioiden temaattisesta materiaalista liittyy Suomeen, suomalaiseen musiikkiin tai Musiikkitalon Rieger-urkuihin.
Ramus virens olivarum on julkaistu laulukokoelmassa Piae Cantiones (1582), joka oli käytössä Ruotsi-Suomen aikakaudella mm. Turun katedraalikoulussa. Keskiajalta periytyvän laulun tekstissä kuvaillaan kristinuskon saapumista Suomeen piispa Henrikin toimesta.

Kaija Saariahon (1952–2023) teemafragmentit:
teema Clémencen rukouksesta ”Si tu t’appelles Amour…” oopperan L’amour de loin (2000) loppukohtauksesta
Saariaho: Helsingin Musiikkitalon väliaikasoitto

Eurooppalaiseen La Folía -passacagliaan pohjautuva Lampaanpolska (Lampaan bolska) julkaistiin Samuel Rinta-Nikkolan (1763–1818) nuottikirjassa (1809), johon oli kerätty viulupolskia Ilmajoen ja Etelä-Pohjanmaan alueelta. Myöhemmän tunnetun version pianolle (1915) sävelsi Toivo Kuula (1883-1918).

Kaija Saariahon teemafragmentteja käytetään improvisaation materiaalina oikeudenomistajien luvalla.
L’amour de loin -oopperan kustantaja on Chester Music Limited.
Musiikkitalon väliaikasoiton oikeudet omistaa Helsingin Musiikkitalo Oy.

Esiintyjät:

Thierry Escaich

Yhteistyökumppanit ja tukijat:

Musiikkitalon Urut ry

Kartta

Tapahtuman tiedot

  • Aika:

    • la 8.2.2025 14:00–15:00

  • Järjestäjä:

    Musiikkitalon Urut ry

  • Osoite:

    Musiikkitalo, konserttisali
    Töölönlahdenkatu
    00100 Helsinki

  • Liput:

    36/32/12,50 € (Musiikkitalo)

    Osta liput

Sinua saattaa kiinnostaa