Hoppa till innehåll

Residenskonstnärer Simon Steen-Andersen och Lisa Streich

Text: Andrew Mellor

Känns det som om alla ständigt frågar vad som är viktigast för dig? Som om du ständigt tvingas definiera dina prioriteringar och leva ut dem? Sådan är vår narcissistiska värld. Lyckligtvis finns konst som påminner oss att allt inte handlar om oss… Även om det egentligen gör det. I det avseendet tar residenskompositörerna på Musica nova 2021 sitt ansvar på allvar. Båda har faktiskt fått det prestigefulla Ernst von Siemens-priset. 

Simon Steen-Andersen är född i Danmark, bor i Berlin och har studerat i Århus, Köpenhamn, Freiburg och Buenos Aires. Han är känd för teatraliska, koreografiska verk som t.ex. den kombinerade symfonin och dockteatern Black Box Music och Run Time Error där han bokstavligen spelar en byggnad. 

Steen-Andersen uppmanar oss att se hela världen i hans verk, i hopp om att det hjälper oss se den med nya ögon. Han frigör den nedskrivna musiken från dess abstrakta paradigm, synliggör och relaterar den till det vardagliga så att vi kan förstå klyftan som verkar finnas mellan det som kallas avantgarde i dag och det som utgjorde avantgardet för 200 år sedan. 

Samtidigt välkomnar Lisa Streich extrem reflektion. Hon växte upp i Sverige och Tyskland och studerade till organist och kompositör i Berlin, Stockholm, Salzburg, Paris och Köln. Hon bor nu på Gotland där hon själv bygger anordningar som kan spela akustiska instrument utan människohand.  

Streichs musik skapar vackra och spirituella små fantasilandskap. De tidvis skarpa kontrasterna bara understryker vad som finns kvar i mellanrummen – tystnaden efter stormen, återhållsamhetens skönhet. På vägen vidgas våra vyer.  

Steen-Andersen skulle kunna beskrivas som en teaterregissör som spelar kompositör. Alla hans verk driver en enskild idé som manifesteras i musik, ljud, film, fysisk performans och annat. Handling är alltid väsentligt: de grundläggande beståndsdelarna i ett verk som Study #2 är de två musikernas rörelser. Ljudet de åstadkommer är bara en manifestation av processerna, men endast en kompositör skulle kunna åstadkomma en så perfekt timing.  

I Lisa Streichs miniatyrvärldar är örats totala koncentration allt. Detaljerna är många, från orkesterns matchande färger till stråkens exakt genomtänkta väg över strängarna. Gitarrkonserten Augenlider påminner oss med sitt klappande, knäppande och suckande om att vi alla är en del av den här vackra världen bara genom att vi existerar. 

Andrew Mellor är journalist, kritiker och specialist på nordisk musik. Han är baserad i Köpenhamn där han skriver om musik, arkitektur, design och resor för publikationer i Storbritannien, USA, Norden och Baltikum. Han sitter i juryn för International Opera Awards och är en återkommande gäst hos BBC Radio 3:s Record Review.  

Foto: Christian Vium