Siirry sisältöön

Musiikin kietova lanka

Teksti: Santeri Kaipiainen

”Kokemuksen arkkitehtuurissa ihmisten läsnäolo ja toiminta tilassa vaikuttavat valoon ja akustiikkaan. Ihmiset ajatellaan tilan sisälle sen sijaan, että heidät käsitettäisiin vain katselijoiksi. Musiikki voi tarjota samaa”, kertoo australialaissäveltäjä Liza Lim (s. 1966) suhteestaan vuoden 2021 Musica nova Helsingin arkkitehtuuriteemaan. 

Extinction Events & Dawn Chorus (2017) pelaa liikkeellä, huomionvaihdoksilla ja kehojen, esittäjien ja yleisön muuttuvilla suhteilla. Kokemisen perspektiivit ovat osa teoksen rituaalista ulottuvuutta, mikä myös vetoaa minuun Iannis Xenakisin töissä”, Lim viittaa festivaalin teemasäveltäjään. ”Hänen sekä Edgar Varèsen tavassa ajatella raakaa ääntä ja äänen muodostelmia on jotain arkaaista ja myyttistä.” 

Perthissä Australiassa kiinalaisille vanhemmille syntynyt Lim on uransa aikana asunut, opiskellut ja työskennellyt myös Aasiassa, Euroopassa ja Amerikassa sekä perehtynyt suurimmiksi vaikutteikseen nimeämiinsä etelä- ja itäaasialaisiin rituaali- ja seremoniamusiikkeihin sekä Australian alkuperäiskansojen taiteeseen ja kulttuuriin. Limin teosten toistuvia teemoja ovat kauneuden idea, rituaalisuus, transkulturaalisuus, yhteistoiminnallisuus ja muodon semantiikka. 

”Musiikkia voi ajatella yhdisteltävinä ja järjesteltävinä palikoina, mutta suhteet muuttuvat, jos niitä ajattelee elollisen kasvun, kypsymisen ja rappeutumisen prosesseina. Käytän itse usein muodon metaforana lankaa: se voi sotkeutua, kutoutua ja kietoa”, Lim jatkaa. Jo Garden of Earthly Desires (1988–89) sisältää lomittaisia ja samanaikaisesti keskenään vuorovaikuttavia tarinoita.

”Se oli tarkoitettu musiikiksi nukketeatteriin, jossa nuket muuttivat muotoaan ihmisten ja eläinten välillä, samaan surrealistiseen tapaan kuin Hieronymus Boschin maalauksessa, josta se sai nimensä. Olen yhä kiinnostunut teatterillisuudesta, samoin rajapinnoista, esimerkiksi soittajan ja soittimen välillä.”

Musica novassa kuultavien teosten välillä kuluneen lähes 30 vuoden aikana Lim on säveltänyt tilauksesta muun muassa Los Angeles Philharmonicille, Baijerin radion sinfoniaorkesterille ja BBC:n sinfoniaorkesterille sekä useille kuuluisille nykymusiikkiyhtyeille kuten Ensemble Intercontemporainille ja Klangforum Wienille. Suurimuotosiin teoksiin kuuluu muun muassa neljä oopperaa, jotka on sävelletty ELISION Ensemblelle ja Ensemble Musikfabrikille. Aiemmin Huddersfieldissä ja Shanghaissa professorina työskennellyt Lim nimitettiin vuonna 2017 sävellyksen professoriksi Sydneyn yliopistoon ja 2019 australialaisen musiikin Sculthorpe-professuurin ensimmäiseksi viranhaltijaksi.

Viime vuosina ekologiasta on tullut Limille yhä tärkeämpi teema. Extinction Events & Dawn Chorus jauhaa niin kadonneiden eläinlajien kuin unohdettujen pianoteosten ääniä rinnastuen merten muoviroskaan. ”Pohjimmiltaan teos käsittelee tapoja kuvailla ja ennen kaikkea kokea aikaa ja sen muotoja – pyörteitä ja leikkauksia, hajottamista ja nostalgiaa”, Lim avaa. ”Eikö ekologinen katastrofimmekin ole ennen kaikkea menetystä – moninaisuuden ja elämän vähenemistä? Teoksen lopusta voi löytää toivoa, mutta sen toivon tietä ei ole helppo kulkea.”

Santeri Kaipiainen on helsinkiläinen soitonopettaja, musiikkijournalisti, muusikko ja säveltäjä.

NYKY Ensemblen esittämä Extinction Events & Dawn Chorus on kuunneltavissa 2.2. klo 19 Yle Radio 1 -kanavalla. Zagros Ensemblen esittämä Garden of Earthly Desire kuullaan osana Focus on Liza Lim -konserttia Yle Radio 1 -kanavalla 8.2., kellonaika ilmoitetaan myöhemmin.

Kuva: Jascha Zube