Hoppa till innehåll

Musica nova – zen med hjälp av ljud

I år har festivalen Musica nova inspirerats av Iannis Xenakis verk Polytopes. Jag börjar
lyssna.

Jag sitter på flyget, det brusar i öronen. Plötsligt är jag nere på marken, det är regnigt ute
och skymningen faller på. Vindspel pinglar i blåsten. En vindfläkt får en gammal dörr att
svänga fram och tillbaka med ett svagt knarrande. Snart blir knarrandet starkare och
bruset får en lägre frekvens.

Är det någon här?

På Musica nova berättar ljuden historier. För att citera John Cage: om vi förmår stanna
upp och lyssna på ljuden omkring oss blir också oljud till musik. Musica nova har sedan
1981 varit en arena för nutidsmusik och ljudkonst såväl i traditionella konsertsalar som
utanför dem.

Typiskt för Musica nova är förutom det experimentella programinnehållet också de
fördomsfria kombinationerna av olika konst- och musikstilar. I år har arkitekten Tuomas
Toivonen
varit konstnärlig rådgivare och bidragit med ett utomstående perspektiv.

I dagens miljö fullspäckad av bilder och ord är det egentligen ganska skönt att få
koncentrera sig på att lyssna på det svaga klingandet av en sked i en konsertsal. När man
lägger på Polytopes i hörlurarna efter att ha lyssnat på discodunk riktas blicken
automatiskt mot horisonten i stället för mot en själv. Musica nova bjuder på flera
möjligheter att uppnå detta fokuserade tillstånd.

Anne Teikaris tips:

Siiri Hänninen & Tara Valkonen: Room 227. 8.2.2021–10.2.2021, Rödberget (utsåld)
Som en vän av intima konsertutrymmen fästes min uppmärksamhet genast vid
Hänninens och Valkonens verk. Det intressanta är hur ljuden är avsedda att låta i
just det här rummet – ett garage.

Zagros Ensemble: Focus on Liza Lim. 8.2.2021 kl. 22:05, Yle Radio 1
I kammarmusik kommer musikernas personligheter och interna kommunikation
bättre fram än i orkestermusik. En intressant ny bekantskap i programmet är
kompositören Liza Lims verk Garden of Earthly Desire (1988–89).

Xenakis-lyssningsrum. 3–7.2 öppet dagligen kl. 16–19, Kulturbastun (Hakaniemenranta 17).
Nu har Teikari fått sina böner besvarade: modern musik i bastun! Deltagarna kan
välja bland två Xenakis-verk, ungefär som i en salladsbar. (Obs. Bastun är tillfälligt stängd på grund av coronaviruset. Biljettköpare kan använda bastun när det öppnas igen.)

Anne Teikari är musikjournalist med ett brett intresse för konst och allt möjligt flum. Hon är
specialiserad på nutids- och filmmusik och intresserad av hur musik och konst känns.